Stora barriärrevet

Längs Austaliens östkust ligger Stora barriärrevet. Det är världens största system av korallrev och består av över 2900 individuella rev och 900 öar.

Jag gav mig ut på en snorklingsutflykt till Stora barriärrevet. Jag var faktiskt lite nervös innan eftersom jag är väldigt rädd för maneter. Och runt Australien finns både små och stora maneter som är jättefarliga. Jag berättade det för våra guider och de sa att det inte var någon fara. Sedan fick vi dessutom ta på oss blå våtdräkter som skulle skydda oss om det kom några maneter, och då kändes det mycket bättre! Med den blå dräkten på, kände jag mig som en smurf. ;)

Att snorkla vid barriärrevet var helt fantastiskt! Överallt var det färgglada fiskar och även koraller. Jag fick även se två revhajar som simmade bara en bit ifrån mig. Sist men inte minst, fick jag se en fantastiskt vacker havssköldpadda! Det nästan lyste om den. Jag önskar att jag hade haft med mig en undervattenskamera, så att ni kunde se hur fin den var!

Great Ocean Road

Great ocean road är en 243 km lång vägsträcka längst sydöstra Australiens kust. Det är en väg man ska åka på när man besöker Australien. Därför gjorde jag en dagsutflykt på denna väg. Jag fick se flera vilda koalor. De var jättesöta! Visste ni att koalor sover 22 av dygnets 24 timmar? Trötta djur det där. Dessutom behöver de inte dricka så mycket och just namnet koala betyder "den som sällan dricker".

Vi gjorde även ett besök vid "de tolv apostlarna".

Outback

Mitt ute i ingenstans ligger Alice Springs. Här har jag tillbringat några dagar vid poolen innan jag gav mig ut på en 3-dagars tur ut i outbacken i lördags. På denna tur var vi 16 st.

Det tog fyra timmar med minibuss till vår första campingplats och vårt första stopp: Uluru / Ayers Rock. Vi vandrade runt stenen och fick höra dess historia av vår guide Lucky. Han berättade även mer om aboriginerna, som är Australiens urbefolkning. Jag fick se solen gå ner över Ayers Rock och det var väldigt vackert.

Andra dagen hade vi den tuffaste vandringen. Vi vandrade 8,5 km vid Kata Tjuta (en nationalpark med fler stora stenar). Det var en väldigt härlig promenad!

Tredje dagen gick vi upp klockan 4 för att göra den sista vandringen på 5,5 km i Kings Canyon. Det var lite jobbigt att gå upp så tidigt, men vi var tvungna eftersom det skulle bli 40 grader varmt och då blir det för jobbigt att gå. Vi hade tur! Det fläktade ganska mycket, så det blev inte så varmt som dagen innan.

Under dessa två nätter har jag sovit i en swag. En swag är som en sovsäck fast med madrass i. Jag var lite nervös att sova ute först eftersom det finns så många farliga djur. Men jag gjorde det, och det var helt fantastiskt att sova under stjärnorna!

Didgeridoo

Igår åkte jag på dagsutflykt till Fremantle, en halvtimme ifrån Perth. Jag gick in i en affär där de säljer musikinstrumentet didgeridoo. Butiksbiträdet frågade om jag ville testa, så jag gjorde det. Han berättade för mig hur jag skulle göra (det är jättesvårt att spela) och jag lyckades få ljud i den. Att spela var alldeles för svårt men roligt var det!

Fyra dygns resande

Ungefär fyra dagar och fyra nätter tog det mig att komma till Australien. Jag fick byta flyg fyra gånger och nu har jag sett sex flygplatser. En av mina mellanlandningar var i Singapore, så där tänkte jag åka in ett varv till stan när jag ändå hade så mycket tid. Skulle bara sova en stund först, men jag sov i 12 timmar, så jag hann inte in Singapore.

Mitt första stopp i Australien är Perth. Här bor jag på ett hostel ungefär 25 minuters promenad från stan.