Kuala Lumpur

Efter en turbulent flygtur från Borneo är jag nu framme i Kuala Lumpur (KL). Stannar bara här över natten, då jag åker till Thailand i morgon. De timmarna jag är här har jag besökt Petronas Twin Towers.

Petronas Twin Towers är en tvillingskyskrapa i KL. Den är världens sjunde högsta skyskrapa. Twin Towers är 451,9 m höga. I nedre delen av twin towers finns ett köpcentrum.

Fredagen den 13:e

Fredagen den 13:e sägs vara ett otursdatum. Men inte för mig! Jag skypade nämligen med mina fina kollegor och fick säga hej till ett gäng barn. Härligt att se alla igen!

Nu är jag ju såklart nyfiken på vad ni gör om dagarna! :)

Sepilok Oran Utan Habilitationcenter

I Sepilok ligger Sepilok Oran Utan Habilitation Center. Förövigt finns det ingenting. Förutom några resorter. Stället ligger mitt ute i djungel. Känns det som i alla fall, för på resorten har vi fått besök av stork-billed kingfisher och mangrove snake.

På min resort, Sepilok Jungel Resort, träffade jag Jennifer från Liverpool som höll mig sällskap några dagar. Vi var och tittade på orangutangerna som var sååå söta! Och en dag efter var vi och tittade på Silverleaf- & proboscis monkeys (näsapor).

Förutom Jennifer, så kom Rhea till Sepilok. Jag fick även sällskap av Tom från London och Casey & Paula från Australien.

Borneo

Nu är jag på Borneo. Borneo är känt för sinà orangutanger, och det är delvis därför jag är här.

Jag tillbringade de första dagarna i Kota Kinabalu. Därifrån gjorde jag en utflykt till ön Manukan för sol o bad. Därefter en utflykt till Mt Kinabalu Park för att titta på orkidéer och gå canopy walken. Där träffade jag Rhea, som jag hållit kontakten med.

Canopy Walk

Singapore Zoo

Min tredje dag i Singapore åkte jag till Singapore Zoo. Där fick jag se många fina djur bland annat vita noshörningar, giraffer, flera sorters apor, kängurur och en vit tiger.

Jag hade en mycket bra dag på zoot!

Dagen avslutades på ett bra sätt när jag fick sällskap på bussentunnelbanan av tre äldreaustralienskans damer. De var jättetrevliga! Och vi hade sällskap nästan hela vägen hem.

Singapore

Första dagen i Singapore (som egentligen bara var en eftermiddg) promenerade jag nere vid Gardens by the Bay och vid sjutiden åkte jag upp i Sinapore Flyer för att se utsikten över stan och för att se solen gå ner.

Cable Car till Sentosa.

Andra dagen tog jag Cable Caren över till ön Sentosa, som är en nöjesö. Här finna massor med roliga aktiviteter som man kan testa på. Själv beslutade jag mig för att göra ett besök på Universal Studios. På Universal Studios åkte jag flera berg-och-dalbanor. Jag tycker det är jätteroligt! Den första jag åkte, var från Jurassic Park, och man åkte i en båt som på en flod. I slutet av turen fick jag massvis med vatten över mig, så jag blev dygsur från topp till tå.